ابراهیمی، حـمیدرضا و نویـد سعیدیرضوانی و آرزو معانیمنجیلی. (1390). تدوین اصول طراحی فضاهای بازی کودکان با تأکـید بر گـروه سنـی 5 تا 12 سـال. مطالعۀ موردی: رشت. باغ نظر، 8(19): 31-42.
ابن الشهیدی، مرجـان السـادات و عـیسی حجـت و سیدهمرضیه طبائیان و تکتم مظــاهری. (1390). بررسی نیازهای محیطی بیماران و معلولین 6 تا 12 سال برپایۀ تجارب آنها درجهت کیفیت بخشیدن به فضاهای درمانی کودکان در شهر اصفهان: یک مطالعۀ پدیدارشناسی. پژوهش در علومتوانبخشی، 7(4): 488-498.
اژدهفـر، شـیرین و لیلـا اژدهفـر و علـی عـمرانیپور. (1393). رابطۀ بین محیـط کالبدی معماری با نشانههای اختلـال بیشفعالی/ نارساییتوجه در کودکان 6-10 سال تهران. مطالعات معماری ایران، (6): 141-158.
انصـاری، ثمینـه و علیرضا عـندلیب. (1395). الگـویی نوین برای ارزیـابی مشارکتی بودن طرحها، نمونه: محلۀ خوببخت. نقش جهان، 6(1): 5-17.
باقـری، ویـدا و آزاده شاهچراغـی. (1396). معماری برای کـودکـان بـیسرپـرست از منظــرروانشناسی رشد. کنفرانس بینالمللی عمران، معماری و شهرسازی ایران معاصر. تهران.
بهاروند، شکـوفه. (1393). بررسـی و بازبینـی مفهوم شهــر دوستـدار کودک از مشـارکتسازی کودکان تا استانداردهای طراحی با ارائـۀ راهکـارهای اجــرایی و راهبــردی. مدیریتشهــری، 13(34): 297-322.
حبیبی، سیدمحـسن و شهـره عــزتیان و عـنایتالله محققنسـب. (1397). آموزههای مشارکت کودکان در فرآیند طراحی فضای شهری دوستدار کودک. مطالعۀ موردی: شهر سدۀ لنجان. مطالعاتشهری، 8(29): 111-120.
حجت، عیسی و مرجانالسادات ابنالشهیدی. (1390). بازتعریف فضای بستری در بیمارستان اطفال بر مبنای ارزیابی و تحلیل نیازهای کودکان با رویکــرد کاهش ترس از محیط. معمـاری و شهـرسازی، 3(4): 33-43.
حقیقـی بروجنی، سمر و محسن فیضی. (1390). نقش مشارکت کودکان در طراحی منظـرهای شهــری، مـورد مطالعـاتی: پارکهای محـلی. نشـریۀ علـمی پژوهـشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، 2(3): 37-46.
خاکزنـد، مهدی و کوروش آقـابزرگی و محمـدرضا کدخدا. (1393). دسـتیابی بـه مؤلـفههـای معمـاری فضـاهای آمـوزشی ویـژۀ کـودکـان کـمتوان ذهـنی آموزشپذیر. انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، 93(7): 75-81.
خسـروی، فـائزه و محمودرضا ثقفـی و حامد کامل نیا. (1397). بررسی شاخصـههای مؤثـر در طراحـی مدارس اجتماعــی روستایـی با استفاده از روشهای مشارکتی. مطالعۀ موردی: روستای زیرکن مشهد. مسکن و محیـط روستا، 37(164): 125-140.
دهخدا، علـی اکبـر. (1377). لغتنامۀدهخدا. تهران: دانشگاه تهران.
ذبیحـی، حسین و محمد گلمکـانی و سارا زمان. (1396). چگونگی طراحی محلۀ دوستـدار کـودک با رویکــرد مشارکتی. نمونۀ مـوردی: محلۀ سنگلج تهران. پنجمین همایش بینالمللی سـازه، معـماری و طراحـی شهری. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
راهب، غـزال. (1393). الگـویی برای طراحی مسکن روستایی مبتنی بر مشارکت و تأمین نیازهای ساکنین. مسکن و محیط روستا، 33(146): 3-22.
رضوی، نیلوفر. (1390). ضرورت و مبــانی مشارکت کـودکـان در توانمندسـازی جوامـع روسـتایی. مسکن و محیط روستا، 30(133): 29-38.
سیلور، راولی. (1391). نقاشی انگیزشی و کاربرد آن در ارزیابی هیجانات و مهارتهای شناختی. ترجمــۀ داود عربقهستـانی و فرزانه ودایعخیری. تهران: رشد.
شــرفی، مرجــان و ناصـر برکپــور. (1389). گـونه شناسـی تکنیـکهای مشارکــت شهـروندان در برنامـه ریزیشهری برمبنـای سطـوح مختلف مشـارکت. نامۀ معمـاری و شهرسازی، 2(4): 77-101.
شهابزاده، مرجــان. (1390). بهکارگیری هنرهای ترسیمی کودکان و نوجوانان بهعنوان روش مشارکتی در طراحی محیطهای بهتر. صفه، 25(68): 47-60.
صادق، معصومه و فاطمه قاسمزاده و فرشته مجیب و سارا فرجـاد و شهـربانـو سـرداری. (1397). پـرورش مهارتهای ارتباطــی و مشارکتـی. تهران: چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
عطاریان، کـورش و مجـتبی انصـاری و محمدرضا بمانیان. (1393). بررسی نحوۀ مشارکت مردمـی و مدیـریت در ارتقـاء کیفیت مناظـرسـبزشهری با رویکرد افزایش مهارتهای کـودکـان. مدیریت شهری، 13(34): 207-220.
عظمتـی، حمیدرضا و اسماعـیل ضـرغامی و بهرام صال حصدقپـور و سعید عظمتی. (1391). بررسی نگرش استفادهکنندگان در طراحی فضای پارکهای شهـری بهمنظـور ارتقـاء خلـاقیتپذیری فضـایبازی کـودکـان. معمـاری و شهرسـازی آرمانشــهر، 5(9): 233-246.
غنیـمی، فرزانه. (1396). فضای زندگی کودک. مشهد: شهرداری، معاونت فرهنگی و اجتماعی.
فابر، آدل و الیـن مازلیش. (1394). کـلیدهای گفتن و شنیدن با کـودکـان و نوجـوانان. ترجمۀ زهـرا جعفری. تهران: صابرین.
فراری، آنااولیوریو. (1394). نقاشی کـودکـان و مفاهیم آن. ترجمۀ عبدالرضا صرافان. تهران: دستان.
فلـاحی، علیرضا و هدیه گـمینی اصفهــانی. (1396). برنـامهریزی و طـراحی معـماری فضاهـای دوستـدار کـودک در فـرآیند بازسـازی پس از زلزلۀ بم. مسکن و محیط روستا، 36(158): 63-87.
قاسـم پور، فـاطمـه و حـامـد مظاهریان. (1394). تأثیر معماری بر درمان کودکان با اختلـال نارسایـی توجه / بیشفعـالی. هویت شهر، 9(24): 23-35.
قره بیگـلو، مینـو. (1391). نقـش عوامـل محیطی در پرورش خلـاقیت کودکان. منظر، 4(19): 86-91.
کـاشانیجو، خشایـار و سارا هرزنـدی و ایـلناز فـتح العـلومـی. (1391). بررسـی معیارهای طراحی مطلوب فضای شهری برای کودکان، نمونـۀ مـوردی: محلـۀ نظامیـۀ تهران.معماری و شهرسازی آرمانشهر، 6(11): 239-249.
کامل نیا، حامد و سعید حقیر. (1388). الگوهای طراحی فضایسبز در شهر دوستدار کودک. نمونۀ موردی: شهر دوستدارکودک بم. باغ نظر، 6(12): 77-78.
کامل نیـا، حامـد. (1388). معمـاری و الگـووارههای معماری جمعی. (رسـالۀ منتشر نشدۀ دکتـری معمـاری). دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
کربلـائـی حسینی غیاثونـد، ابوالفضـل و جـمال الدیـن سهیلی. (1392). بررسی ویژگیهای شهر دوستداشتنـی از نگاه کودکان. مطالعۀ موردی: منطقۀ دو شهرداری قزوین. مطالعات شهری، 3(9): 59-68.
کیانی، اکبر و علـی اسمــاعیل زادۀ کـواکـی. (1391). تحلیل و برنامهریـزی «شهر دوستـدار کـودک» (CFC) از دیـدگاه کودکان. مطالعۀ موردی: قوچان. باغ نظر، 9(20): 51-62.
متینی، مریم و نـوید سعیدیرضوانی و رضا احمدیـان. (1393). معیارهای طراحی محلـات مبتنی بر رویکرد شهر دوستدار کودک (نمونۀ موردی: محلۀ فرهنگ مشهد). مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، 4(15): 91-112.
مـردمی، کـریـم و سـیمـا ابراهیـمی. (1392). بازیانگیزی، راهبرد طراحی محیطهای یادگیری. انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، (5): 109-120.
منصوری، امیر و مینو قرهبیگلو. (1390). کیفیت فضای باز شهـری در تعامـل با کـودکان. مطالعـات شهر ایرانی اسلـامی، 2(6): 63-72.
منصـوری، سیدامیـر و مهـدا فروغـی. (1397). مفهوم طراحی مشارکتی منظر. باغ نظر، 15(62): 17-24.
مـؤیدی، مینا و حانیه غلـامی و یاسمن هاشمی و حامد کامل نیا. (1394). بررسی نقش کارفرما در فرآیند شکلگـیری پروژه درمعـماری معاصـر ایـران. مجـموعۀ مقالـات دومیـن کـنگره بینالمللی افـقهای جـدید در معماری و شهرسازی. تهران.
نجفی، مسعــود و اسماعیــل دویـران و جمشید نورعلیشاهی. (1396). اصـول طـراحی زمیـن بـازی کودکان براساس تصـورات کـودکـانه، نمـونـۀ موردی: پارکهای منطقۀ یک شهـر زنجان. معماری سبز، 3(6): 45-55.
Ashford, A. (2018). Involving Children in decision making. www.childcomm.tas.gov.au
Day. Christopher. (2007). Envoronmet and children. (Passive Lessons from the Everydat Environment).ELSEVIER.London.
Drianda, Riela Provi; Kinoshita, Isami; Said, Hsmail.(2015). Yhe Impact of Bandung City’s Rapid Development on children’s Independent Mobility and Access to Friendly Play Environments. CHILDREN & SOCIETY, Vol 29, 637-650
Fleming, Kimberley K.(2008). What are they telling us? The importance of children’s drawings. http://www.eric.ed.gov (Retrieved 2019/11/28).
Hutton A. (2005). Consumer perspectives in adolescent ward design. J Clin Nurs. 14(5): 45-537.
Kleine, D., Pearson, G., Poveda, S. (2016). Participatory methods: Engaging children’s voices and experiences in research. GLOBAL KIDS ONLINE. Royal Holloway, University of London, UK. http//www.globalkidsonline.net
Peladner, T., Lehtonen, K,. Leino-Kilpi, H. (2007) Children in the hospital: elements of quality in drawings. J Pediatr Nurs. 22(4):41-333.
Sutton, S.E.a.S.P.K.(2002). Children as partners in neighborhood place making: lessons fron intergenerational design charrettes. University of Washington, Journal of Environmental Psychology, 22, 171-189.
Van Mechelen, M., Zaman, B., Slegers, K., Sim, G., Gregory, P., Horton, M.(2014). Applying the check tool to Participatory Design Sessions with Children. IDC’14, June 17-20,2014, Aarhus, Denmark.
Wilson ME, Megel ME, Enenbach L, Carlson KL. (2010). The voices of children:Stories about hospitalization. J Pediatr Helth Care. 24(2): 95-102.
Wilson, G., McCrickard, D. (2010). Collaborative storytelling as a tool for participatory design with children. IDC 2010, June 9-12, 2010, Barcelona, Spain.