اسلامی، سیدغلامرضا. (1392). درس گفتار مبانینظریمعماری: عینکمان را خودمان بسازیم. تهران: انتشارات علم معمار و پژوهشکده هنر.
تقوایی، سید حسن و سمیاری، امیر. (1394). آسیبشناسی برنامۀ درس طراحی در رشتۀ معماری منظر در ایران با تأکید بر محتوای آموزشی کارگاه طراحی منظر 1. دوفصلنامه معماری ایرانی، شماره 8، پاییز و زمستان 94، صص 135 – 119.
http://jias.kashanu.ac.ir/article-1-868-fa.html
حجت، عیسی. (1391). سنت و بدعت در آموزش معماری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
حسینی، الهه السادات، فلامکی، محمدمنصور و حجت، عیسی. (1398). نقش تفکر خلاق و سبکهای یادگیری در آموزش طراحی معماری. دوفصلنامه اندیشه معماری، سال سوم، شماره پنجم، بهار و تابستان 1398، صص 140 – 125
http://at.journals.ikiu.ac.ir/article_1743.html
جعفری، امین و ملکی، سلما. (1391). مبانینظریمعماری. تهران: انتشارات طحان.
جورمکا، کری و دیگران. (1388). روشهای طراحی معماری. ترجمه لیلا داوودزاده، تهران: انتشارات زبان تصویر.
جونز، جانکریستوفر. (1390). روشهای طراحی. ترجمه فرشید سرمست. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
حسنی، حسین و جهاندیده، جواد. (1394). بررسی تأثیر روش تدریس همیاری بر خلاقیت دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی. نشریه علمی پژوهشهای آموزش و یادگیری، دوره 2، شماره 6، بهار و تابستان 1394، صص 150 – 139.
http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-879-fa.html
داوودی، سمیه و آیتاللهی، سیدمحمدحسین (1387). استعاره چیست و چگونه در تولید طرحمایه اثر میگذارد؟ فصلنامه صفه، دوره ۱۷، شماره 47 ، صص 26 – 17. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=111252
شفائیه، هادی. (1387). فن و هنر عکاسی. چاپ دهم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
طلیسچی، غلامرضا؛ ایزدی، عباسعلی و عینیفر، علیرضا. (1391). پرورش توانایی طراحیِ طراحان مبتدی معماری؛ طراحی، کاربست و آزمون یک محیط یادگیری سازندهگرا. نشریه هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی، دوره 17 ،شماره 4، صص 28 – 17.
https://jfaup.ut.ac.ir/article_36362.html
علیالحسابی، مهران و نوروزیان ملکی، سعید. (1388). تجربه آموزش طراحی در مدارس معماری. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، ، دوره 3، شماره 3، تابستان 1388، صص 220 – 207.
http://jte.sru.ac.ir/article_1329.html
غریبپور، افرا و توتونچیمقدم، مارال. (1394). بازنگری تطبیقی برنامۀ آموزش پایۀ طراحی در دورۀ کارشناسی معماری. نشریه هنرهای زیبا – معماری و شهرسازی، دوره 20، شماره 4، زمستان 1394، صص 72 – 59.
https://jfaup.ut.ac.ir/article_59673.html
غلامعلیزاده، حمزه و مخبری، نغمه. (1393). ویژگیهای مؤثر محیط فیزیکی آموزش معماری برای رشد استعدادهای بالقوه دانشجویان معماری. نشریه علمی و پژوهشی معماری و شهرسازی آرمانشهر، شماره 13، پاییز و زمستان 1393، صص 91 – 81.
http://www.armanshahrjournal.com/article_33438.html
فاتح، محمد و داریوش، بابک. (1390). مبانینظریمعماری. چاپ سوم، تهران: انتشارات علم و دانش.
فرضیان، محمد و کرباسی، عاطفه. (1393). دست ساختهها – تجربه شخصی؛ یادگیری از راه ساختن در آموزش معماری. نشریه هنرهای زیبا – معماری و شهرسازی، دوره 19، شماره 3، پاییز 1393، صص 96 – 87.
https://jfaup.ut.ac.ir/article_55411.html
کاملنیا، حامد و تغابنی، علیرضا. (1388). مفهومگرایی در معماری (بررسی تطبیقی ویژگیهای معماری مفهومگرا در مقایسه با هنر مفهومگرا در دوران معاصر). نامه معماری و شهرسازی ، دوفصلنامه دانشگاه هنر، بهار و تابستان 1388، سال دوم. شماره 2، صص 110 – 93. http://aup.journal.art.ac.ir/article_210.html
لاوسون، برایان. (1387). طراحان چگونه میاندیشند ابهام زدایی از فرایند طراحی. ترجمه حمید ندیمی، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
لیتکوهی، ساناز. (1392). بررسی رابطه بین سابقه تحصیلی دانشجویان معماری و قضاوت پروژه پایانی آنان. نشریه علمی پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، دوره 4، شماره 6، پاییز و زمستان 1392، صص 87 – 77.
http://www.isau.ir/article_61976.html
مطیعی، بابک، مهدیزاده سراج، فاطمه و بایزیدی، قادر. (1397). رهیافتی بر آموزش پویا و هدفمند دروس پایه معماری. نشریه علمی و پژوهشی فناوری آموزش، جلد 13، شماره 1، زمستان 1397، صص 337 – 325.
http://jte.sru.ac.ir/article_888.html
مهدیزاده سراج، فاطمه و فارسی محمدیپور، علیرضا. (1391)، آسیبشناسی ریزبرنامههای دروس مقدماتطراحیمعماری، در انطباق با نیازهای دانشجویان در دروس طراحی معماری (مطالعه موردی: دانشجویان ورودی سالهای 1383 تا 1385 دانشگاه علم و صنعت ایران)، نشریه هنرهای زیبا – معماری و شهرسازی، دوره 17، شماره 4، زمستان 1391، صص 70 – 61.
https://jfaup.ut.ac.ir/article_36366.html
میرریاحی، سعید و قارونی، فاطمه. (1392). لزوم آموزش سواد محیطی در رشته معماری. نشریه علمی و پژوهشی فناوری آموزش، جلد 7، شماره 4، پاییز 1392، صص 271 - 261.
http://jte.sru.ac.ir/article_116.html
میلر، ساماف. (1387). روند طراحی. ترجمه محمد احمدینژاد و مهرنوش فخارزاده، چاپ چهارم، اصفهان: نشر خاک.
هادیان، محمد و پورمند، حسنعلی. (1393). طرحمایه در معماری: یک ضرورت در فرایند طراحی و چالشهای آموزش آن در دانشکدههای معماری. دوفصلنامهی هنرهای کاربردی، دوره 3، شمارهی 4، بهار و تابستان 1393، صص 80 -73.
https://aaj.semnan.ac.ir/article_381.html
هاشمنژاد، هاشم، اخلاصی، احمد، صالح صدقپور، بهرام و شکوهیدهکردی، کاوه. (1392). تأثیرات نرمافزار Sketch Up بر فرآیند ترسیم اسکیسهای معماری، باغنظر، سال دهم، شماره 25، تابستان 1392، صص 38 – 29.
http://www.bagh-sj.com/article_2929.html
Creswell, J. W. (2008). Educational research. Pearson Education International.
Hokstad, L. M., Rødne, G., Braaten, B. O., Wellinger, S., & Shetelig, F. (2016). Transformative learning in architectural education. In Threshold Concepts in Practice (pp. 321-333). SensePublishers. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-6300-512-8_24
Mohammed, M. F., & Elbelkasy, M. I. (2016, April). Digital modelling as a design tool in architecture studios. In Learning and Technology Conference (L&T), 2016 13th (pp. 20-25). IEEE. https://ieeexplore.ieee.org/document/7562860
Nazidizaji, S., Tomé, A., & Regateiro, F. (2015). Does the smartest designer design better? Effect of intelligence quotient on students’ design skills in architectural design studio. Frontiers of Architectural Research, 4(4), 318-329.
https://doi.org/10.1016/j.foar.2015.08.002
Orlandi, A. E. C. (2010). Experimental experience in design education as a resource for innovative thinking: The case of Bruno Munari. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5039-5044.
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.817
Pena W.M., Parshall S. A. (2001). Problem seeking, John Wiley & Sons, UK.
Saxena, S., Arora, S., & Shrivastava, A. (2017). Gaps Between Practice and Education of Architect—A Study of India. In Advances in Human Factors, Business Management, Training and Education (pp. 207-217). Springer International Publishing. https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-319-42070-7_20
Schreiber, S. (2010). Education for Architecture in the United States and Canada, International Encyclopedia of Education (Third Edition), Pages 13-18 https://www.researchgate.net/publication/288162136_Education_for_Architecture_in_the_United_States_and_Canada
Taura, T and Nagai,Y. (2013). Perspectives on Concept Generation and Design Creativity, London: Springer-Verlag. https://doi.org/10.1007/978-1-4471-4081-8_2
Utaberta, N., Hassanpour, B., Handryant, A. N., & Ani, A. I. C. (2013). Upgrading education architecture by redefining critique session in design studio. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 102, 42-47.
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.711
Uysal, M., Aydin, D., & Siramkaya, S. B. (2012). A model intended for building the design education in the context of cultural variety and continuity: Sille design studio. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 51, 53-63.
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.08.118