A Comparative Study of the Effects of East and West Philosophers of Ontology on the Principles of Architectural Aesthetics (Molasadra and Heidegger’s)

Document Type : Scientific Research

Authors

1 MA Student in Islamic Architecture, Department of Arts and Islamic Architecture, Imam Reza International University, Mashhad, Iran

2 Assistant Professor, Assistant Professor Department of Architecture and Urbanism, University of Science and Technology, Tehran, Iran

Abstract

Throughout history, architecture has been intertwined with the intellectual structures and thoughts of many people. Aesthetics as one of the most influential pillars of giving identity in society has a scientific and applicable nature. These differences in philosophy has affected the worldviews of many thinkers in various fields in East and West. In terms of subject in philosophy ontology is preferred over epistemology. Existentialists intend to show the differences between the presence of man with other forms of being. Molasadra’s existential ideas sees God as the center not man. This article employs Mollasadra’s ontology, as an Eastern philosopher, and Heidegger’s, as a western philosopher, to give a general definition of aesthetics and trace their worldviews in aesthetics of architecture. This article is achieved through library research and aims to consider the similarities and differences of this philosophy in aesthetics of architecture and to determine interpretation of aesthetics criteria in architecture.

Keywords

Main Subjects


آندو، تادائو (1381). شعر فضا، ترجمۀ محمدرضا شیرازی، تهران: غزال
اکبری، رضا (1384). «ارتباط وجودشناسی و زیبایی‌شناسی در فلسفۀ ملاصدرا»،  فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی دانشگاه قم، ش 1.
امامی جمعه، سید مهدی (1388). فلسفۀ هنر در عشقشناسی ملاصدرا، تهران: فرهنگستان هنر.
حسن‎زاده آملی، حسن (1387). شرح فارسی الاسفارالاربعه، قم: بوستان کتاب.
شار، آدام (1389). هایدگر برای معماران (تأملی بر سنّت معماری مدرن)، ترجمۀ روزبه احمدی‎نژاد، تهران: طحان.
الشیرازی، صدرالدین محمدبن‎ابراهیم (1366). الشواهرالربوبیه فی المنافعالسلوکیه، ترجمۀ جواد مصلح، تهران: سروش.
الشیرازی، صدرالدین محمدبن‎ابراهیم (1379). الاسفارالاربعه، ترجمۀ محمود خواجوی، تهران: مولی.
جوادی آملی، عبدالله (1387). تحریر تمهید القواعد، ج 1 و 3،به کوشش حمید پارسانیا، قم: صدرا.
صفوی‎مقدم، ناژین (1390). «زمینه‎ها و پیشینة فلسفه‎های اگزیستانس و برخی برداشت‎های ناصواب»، غربشناسیبنیادی، ش 1.
کورت گروتر، یورگ (1389). زیباییشناسی در معماری، ترجمۀ مجتبی دولتخواه و سلماز همتی، تهران: دولتمند.
کولکمانس، یوزف (1382). هیدگر و هنر، ترجمۀ محمدجواد صافیان، آبادان: پرسش.
هاشم‎نژاد، حسین؛ و سید جواد نعمتی (1390). «زیبایی‎شناسی در فلسفۀ صدرالمتألهین»، نشریۀفلسفه، ش 2.
یانگ، جولیان (1384). فلسفۀ هنر هایدگر، ترجمۀ امیر مازیار، تهران: گام نو.
Heidegger, Martin (1966). Being and Time, Translated by John Macquarrie and Edward Robinson, Oxford: Blackwell.