آصفی، فرامرز. ایمانی، الناز(.1395)، بازتعریف الگوهای طراحی مسکن مطلوب ایرانی اسلامی معاصر با ارزیابی کیفی خانههای سنتی ، فصلنامه پژوهشهای معماری اسلامی، شماره یازدهم
آقایی نژاد،جان بابا. فرامرزی، سالار، کریمی، محمد،(1393) ، تاثیر یک دوره فعالیت ورزشی منظم بر روی رفتار سازشی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر، مجله رشد و یادگیری حرکتی، ، دوره 6، شماره 4،511-529
اصفهانی، شاه میوه . بهرامی پور، آرزو حیدری. منصوره، طاهره. سالار ، فرامرزی (1393)، تاثیر آموزش بازیگروهی بر رفتار سازشی دختران و پسران کم توان ذهنی آموزش پذیر، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال پانزدهم، شماره 3 ، 63-70
اشتگ، لیندا. ون در برگ، اگنس.دگروت، جودی (1396( ، مفاهیم پایه در روانشناسی محیطی" ت : سپیده برزگر، آناهیتا شهپری، تهران، نشرکتاب فکر نو
امامقلی، عقیل؛ آیوازیان، سیمون؛ زاده محمدی، علی؛ اسلامی،(1391) ، روانشناسی محیطی، عرصه مشترک معماری و علومرفتاری، نشریه علوم رفتاری، دوره 4، شماره 14 ، ص 23-44
بهفر، ندا، غلامی حیدرآبادی، زهرا، (1396) ، "تبیین اثر بخشی بازی درمانی شناختی رفتاریبر بهبود رفتارهای سازشی کودکان عقب مانده ی ذهنی آموزش پذیر"، هشتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، ایران
بهراد، بهنام ( 1384)، محتوای آموزشی و آماده سازی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیردر زمینه مهارت های زندگی مستقل ازدیدگاه معلمان و والدین " پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ، سال پنجم ، شماره 3
پور جعفر، محمدرضا ، تقوایی، علی اکبر؛ صادقی، علیرضا. (1388) ، خوانش تاثیر سازماندهی محورهای بصری بر ارتقای کیفیت محیط عمومی فضاهای عمومی شهر( نمونه موردی: خیابان آزادی)، فصلنامه مدیریت شهری، شماره 24 ص 65-80
خاکزند، مهدی.آقابزرگی، کوروش.کدخدا، محمدرضا،( 1393)، دستیابی به مولفههای معماری فضاهای آموزشی ویژه کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر، معماری و شهرسازی ایران، ، شماره 7، 75-81
شریفی در آمدی،پرویز، (1381) ، روانشناسی کودکان استثنایی، تهران، چاپ بهارستان
عمید،حسن، (1393) ، فرهنگ فارسی عمید، انتشارات امیر کبیر تهران
عاشوری،محمد.جلیل آبکنار، سیده سمیه، رضوی، فاطمه . 1394، " بررسی تحول تعریف نارسایی هوش وتفاوت آن درنسخه چهارم وپنجم راهنمای تشخیصی وآماری اختلالهای روانی " تعلیم و تربیت استثنائی ، جلد هشتم ، شماره136
غریب مسعود، فرهبد مژگان. (1393) بررسی فضای آموزشی مدارس با توجه به ورود دانشآموزان دارای نیازهای ویژه به مدارس عادی. مجله توانبخشی. ۱۵ -۴:۳۲-۴۱
فیضی، محسن و همکاران (1389) " تدوین ضوابط و معیارهای طراحی منظر محوطه باز مدارس ابتدایی" برگرفته از شبکه الکترونیک سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مراکز آموزشی
کرمی، جهانگیر، شفیعی، بهناز، حیدری شرف، پریسا، ،( 1394)، اثربخشی بازی های شناختی- رفتاری در اصلاح سازش نایافتگی اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی،" تعلیم و تربیت استثنایی ، شماره 3، 21-30
گروت لیندا ، وانگ دیوید، (1384) ، روشهای تحقیق در معماری، نشر دانشگاه تهران، چاپ اول
لاریجانی، زرینسادات، رازقی، نرگس ، 1387"بررسی کاربرد هنرهای نمایشی در رشد اجتماعی کودکان کم توان ذهنی " پژوهش در حیطه کودکان استثنایی،سال هشتم ، شماره 1، 43-52
لنگ، جان، (1381)، آفرینش نظریه معماری، نقش علوم رفتاری در طراحی محیط ( ترجمه علیرضا عینی فر) تهران، انتشارات دانشگاه تهران
لطیفی،امین، سجادزاده حسن، (1394)، ارزیابی تاثیر موولفه های کیفیت محیطی بر الگوهای رفتاری در پارکهای شهری، مطالعات شهری، شماره 11
مفاخر، فرشاد، (1391)، تدوین اصول و معیارهای معماری با رویکرد الگوی رفتاری کودکان و نوجوانان آهستهگام، رساله دکتری، چاپ نشده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
معاونت فنی و توسعه امور زیربنایی امور نظام فنی و اجرایی کشور "(1396) " ضوابط و معیارهای فضاهای آموزشی مراکز آموزشی کودکان با نیازهای ویژه" تهران، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مراکز آموزشی ، نشریه 734 ، برگرفته از شبکه الکترونیک سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مراکز آموزشی http://dres.ir/tech/fa/regulation/123
مجیدی، فاطمهالسادات، (1394) " بهبود طراحی فضاهای آموزشی بر پایهی نیازهای دانش آموزان معلول جسمی حرکتی (نمونه مطالعه شده: مدرسه طه اصفهان) مجله مطالعات ناتوانی، نشر تهران ، شماره 11
وورت، ون در. وگان، ون ،( 1392) معماری کیفیتگرا: درآمدی بر برنامهریزی طراحی و ارزیابی کیفیت عملکردی، ت: مهیار باستانی ، مشهد ، کتابکده کسری
ویلسون، روت ا، 2003، " نیازهای کودکان پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی" ترجمه طاهره سلیمانیه نائینی ، 1384، تهران، نشر دانژه
Ahmed S. Abouelsaad, Zeinab Y. Shafik , (2017), " Architectural design criteria for inclusive education schools " The 1st International Conference , Technische Universität Berlin Campus El Gouna, Egypt , 24 - 26 Novemeber
Brawn .Gabrielle, Porter Melanie. (2014). Adaptive functioning in Williams syndrome and its relation to demographic variables and family environment. Research in Developmental Disabilities. Volume 35. Issue 12. 3606-3623
Bertelli ,Marco, Luis Salvador-Carulla, Stefano Lassi, Michele Zappella, Raymond Ceccotto,David Palterer, Johan de Groef, Laura Benni and Paolo Rossi Prodi ,(2013), " Quality of life and living arrangements for people with intellectual disability" advances in mental health and intellectual disabilities, vol. 7 no. 4
Castell, Lindsay Maurice. (2017). " The Influence of Building Features on Wayfinding by Adults with Intellectual Disability: Towards Achieving More Inclusive Building Design"
Luis salvador carulla, geoffrey m. reed, leila m. vaez-azizi, sally-ann cooper, rafael martinez leal,1 marco bertelli, colleen adnams, sherva, cooray, shoumitro deb, leyla akoury dirani, satish chandragirimaji, gregorio katz, henry kwok, ruth luckasson, rune simeonsson, carolyn walsh, kemir munir, and shekhar saxena, (2011) , “Intellectual developmental disorders: towards a new name, definition and framework for “mental retardation/intellectual disability” world psychiatry , 10(3): 175–180
Jeffrey Ditterline, Diane Banner, Oakland, Daniel Becton. (2008) .Adaptive Behavior Profiles of Students with Disabilities. University of Florida , Clay County, Florida School District
philip D .tomporowski and norman.R.Ellis ,(1985) , " the effect of exercise on the health intelligence, and adaptive behavior of institutionalized severely and profoundly mentally retarded adults" applied research
in mental retardation .vol 6,pp 465-473
Coie, J., Terry, R., lenox, K., Lockman, J.E., & Hyman, C. E. (1998)" Childhood peer rejection and aggression as predictors of stable patterns of Adolescent " Developemental Psychopathology, 10,578-5 88
Mehdi Khakzand, Koorosh Aghabozorgi, (2015), " Achievement to Environmental Components of Educational Spaces for Iranian Trainable Children with Intellectual Disability" , Social and Behavioral Sciences 201, Asian Conference on Environment-Behaviour Studies, Tehran, Iran, 9 – 18
Melissa Raspa, Vitor Franco, Ellen Bishop, Anne C. Wheeler, Donald B. Bailey. (2018) A comparison of functional academic and daily living skills in males with fragile X syndrome with and without autism .Research in Developmental Disabilities, Volume 78, 1-14
Schelings,Clémentine ,Elsen Catherine (2017) , Inclusion of Down Syndrome in Architectural Design: Towards a Methodology “ , The secon d international conference on Universal Accessibility in the Internet of Things and Smart Environments, france
Sherilyn M. Block, (2018),” Classroom Design and its Influence on Students’Performance Within the Autism Spectrum Diagnosis”Culminating Projects in Special Education. 63