بهره‌گیری از غنای حسی در تداعی مفهوم توحید در مساجد ایران

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 استادیار گروه معماری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

بیان مساله: هنر و فرهنگ اثر متقابلی بر یکدیگر دارند. هنرمندان ایرانی با تاثیرپذیری از ابعاد معنوی اسلامی و با استفاده از فنون و آرایه‌ها، توانسته‌اند عقاید مذهبی خود را در قالب اثر معماری بازتاب دهند. در این میان، مفهوم توحید به عنوان یک اصل اساسی در اسلام، از جمله مفاهیم مورد استفاده در آثار معماران اسلامی- ایرانی می‌باشد که با استفاده از عناصر متنوعی همچون گنبد، محراب، نور و ... تجلی یافته است.
سؤال تحقیق: در معماری مساجد ایران، به چه میزان به بهره‌گیری از غنای حسی توجه شده است؟ در معماری مساجدی که به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند، نقش غنای حسی در پدیداری و تبلور توحید چگونه می‌باشد؟
اهداف تحقیق: پژوهش حاضر به سنجش میزان بهره‌گیری از غنای حسی، در راستای ادراک مفهوم توحید در شش مسجد شاخص در ناحیه‌ی مرکزی ایران به عنوان نمونه، پرداخته است.
روش تحقیق: روش پژوهش حاضر توصیفی_پیمایشی بوده و نخست با استفاده از اسناد کتابخانه‌ای، مولفه‌های توحید و غنای حسی از منابع استخراج شده و مولفه‌های مهم و شاخص (در حوزه‌ی غنای حسی و ارتباط آن‌ با مولفه‌های توحید) به روش دلفی غربالگری گردید. سپس با استفاده از مشاهدات دقیق میدانی در مساجد انتخابی، وجود یا عدم وجود هر یک از مولفه‌های غنای حسی و توحید و زیرمولفه‌های مرتبط دو متغیر که به روش دلفی در قالب یک جدول تثبیت شدند، مورد تحلیل واقع شده و بر این اساس میزان برخورداری مساجد از مولفه‌های مورد بررسی، بدست آمد.
مهم‌ترین یافته‌ها و نتیجه‌گیری تحقیق: بر اساس نتایج بدست آمده، مساجد امام اصفهان و آقابزرگ کاشان، دارای بیشترین تعداد مولفه‌های غنای حسی، مساجد امام اصفهان و جامع یزد دارای بیشترین تعداد مولفه‌های توحید و مسجد شیخ لطف‌الله کمترین مولفه‌های توحید و غنای حسی را از میان شش مسجد مورد بررسی داشته-اند. بر اساس میزان برخورداری از مولفه‌های غنای حسی و توحید در مساجد امام اصفهان و شیخ لطف‌الله، می‌توان نتیجه گرفت که بهره‌گیری هرچه بیشتر مولفه‌های غنای حسی در این ابنیه، می‌تواند یکی از عوامل موثر در افزایش تداعی مفهوم توحید در آن‌ها باشد؛ که این موضوع، خود ارتباط مستقیم غنای حسی و تداعی مفهوم توحید را در این مساجد خاطر نشان می‌شود. همچنین به‌دلیل عدم تطابق جایگاه مسجد جامع یزد در میزان برخورداری از مولفه‌های توحید و مولفه‌های غنای حسی (در میان مساجد انتخابی به‌طور نسبی، بالا بودن میزان مولفه‌های توحید و پایین بودن مولفه‌های غنای حسی در این مسجد) می‌توان به وجود عوامل دیگری علاوه‌بر غنای حسی، در تداعی مفهوم توحید پی‌برد.

چکیده تصویری

بهره‌گیری از غنای حسی در تداعی مفهوم توحید در مساجد ایران

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Use Of Sensory Richness In Associating The Concept Of Monotheism In Iranian Mosques

نویسندگان [English]

  • Zahra Akbarzadeh 1
  • Arefeh Mohammadi 1
  • mostafa Gholipour Gashniani 2
1 Master of Architecture, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
2 Assistant Professor of Architecture, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
چکیده [English]

Research Problem: Art and culture interact with each other. Iranian artists Influenced by Islamic spiritual dimensions and using techniques and arrays, have been able to reflect their religious beliefs in the form of architecture. By receiving the symbolic concepts in the elements used in the architectural works of the past, it is possible to know the thoughts and ideas and as a result, the culture and worldview of the architects of that period. The concept of monotheism as a basic principle in Islam is one of the concepts used in the works of Islamic-Iranian architects, which has been manifested by using various elements such as dome, altar, light, etc.
Research Question: The present study seeks to answer the following two main questions: how much attention has been paid to the use of sensory richness, In the architecture of Iranian mosques? What is the role of sensory richness in the emergence and crystallization of monotheism in the architecture of selected mosques?
Objectives of the research: This study was conducted to Measuring the rate of utilization of sensory richness In order to understand the concept of monotheism in six major mosques in the central region of Iran as an example.
Research Method: The present research method is descriptive-survey and first by using library resources, the components of monotheism and sensory richness are extracted from the sources and important and index components (in the field of sensory richness and its relationship with the components of monotheism) by Delphi method was refined. The second step is a survey research, So by using detailed field observations in selected mosques, the presence or absence of each of the components of sensory richness and monotheism and the related subcomponents of the two variables, which were fixed by Delphi method in the form of a table, were analyzed and Based on this, the amount of use of the studied components in these mosques was obtained.
The Most Important Results and Conclusion: Based on the results obtained, Imam Mosques of Isfahan and Aghabzorg Kashan have the highest number of components of sensory richness, Imam Mosques of Isfahan and Yazd Grand Mosque have the highest number of components of monotheism and Sheikh Lotfollah Mosque has the lowest components of monotheism and sensory richness among the six mosques surveyed. Based on the amount of sensory richness components and monotheism in the mosques of Imam Isfahan and Sheikh Lotfollah, it can be concluded that using more components of sensory richness in these buildings can be one of the effective factors in increasing the association of the concept of monotheism in them. This issue shows the direct connection between the sensory richness and the association of the concept of monotheism in these mosques. Also, because of the mismatch of the position of Yazd Grand Mosque in the amount of monotheism and sensory richness components (Relatively among the selected mosques, the high level of components of monotheism and the low level of sensory richness components in this mosque), in addition to sensory richness, can be understood other factors in the crystallization of the concept of monotheism

کلیدواژه‌ها [English]

  • sensory richness
  • monotheism
  • mosque
  • architectural space
  • perception
ایروانی، محمود، خداپناهی، محمدکریم. 1388. روان­شناسی احساس و ادراک، تهران: سمت. (https://www.adinehbook.com/gp/product/9644594614)
بمانیان، محمدرضا. 1386. بررسی نقش خدامحوری در معماری مسلمانان.  نشریه بین­المللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران 18(5): 37–44.(https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=76566)
بمانیان، محمدرضا، سیلوایه، سونیا. 1390. بررسی نقش گنبد در شکل­دهی به مرکزیت معماری مسجد. آرمان­شهر 5(9): 19–30.(http://www.armanshahrjournal.com/article_33204.html)
بنتلی، یان. 1387. محیط­های پاسخ­ده: کتابی راهنما برای طراحان، ترجمه­ی مصطفی بهزادفر. تهران: مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت.https://www.adinehbook.com/gp/product/9644544374
بورکهارت، تیتوس. 1369. هنر مقدس: اصول و روش­ها. ترجمه: جلال ستاری. تهران: سروش.https://www.gisoom.com/book/1233578
پاکزاد، جهانشاه، بزرگ، حمیده. 1391. الفبای روان­شناسی محیط برای طراحان. تهران: آرمانشهر.https://www.adinehbook.com/gp/product/6006248110
پلاسما، یوهانی. 1936. معماری و ادراکات حسی. ترجمه­ی رامین قدس. تهران: پرهام نقش.https://www.adinehbook.com/gp/product/6006126265/ref=sr_1_1000_title_1
پیرنیا، کریم، معماریان، غلامحسین. 1387. معماریایران. تهران: سروش دانش.https://www.adinehbook.com/gp/product/6000400620/ref=sr_1_1000_title_4
تقدیر، سمانه. 1396. تبیین مراتب و فرایند ادراک انسان و نقش آن در کیفیت خلق آثار معماری بر اساس مبانی حکمت متعالیه. پژوهش­های اسلامی 5(1): 48–67.(https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=309619)
جعفرمحمدی، سمانه، حمزه­نژاد، مهدی. 1394. ترکیب متعادل هیجان و آرامش در مسجد امام اصفهان. شهر ایرانی اسلامی 5(20): 17–25.(https://www.magiran.com/paper/1500092)
سیاه­کوهیان، هاتف. 1391. تأثیر عرفان اسلامی بر معماری ایرانی با تأکید بر تزئینات گنبد سلطانیه، عرفان اسلامی 9(34): 47–64.(https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=219542)
شجاری، مرتضی، سلخی خسرقی، صفا، آصفی، مازیار. 1397. ﻣﺮاﺗﺐ ادراک ﻓﻀﺎی ﺳﻴﺎل در ﻣﺴﺠﺪ ﺟﺎﻣﻊ ﺗﺒﺮﻳﺰ؛ ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻫﻲ ﺑﻪ مفهوم حرکت در آراء ﻣﻼﺻﺪرا. حکمت معاصر 9(2): 157–176.(https://www.magiran.com/paper/1942625)
شهیدی، شریف، بمانیان، محمدرضا. 1388. نقش خدامحوری در شکل‌دهی به ساختار، اجزا و عملکردهای معماری اسلامی ایران. کتاب ماه (127): 46–55.(https://www.magiran.com/paper/629690)
شیرازی، محمدرضا، دباغی، خامنه، احمدی، مرضیه، احمدی، فریال. 1391. معماری حواس و پدیدارشناسی ظریف یوهانی پلاسما. تهران: رخ­داد نو، چاپ اول.https://shahreketabonline.com/products/44/58640
صداقت، زهرا. 1396. سنجش غنای حسی فضاهای شهری: معرفی یک چارچوب تحلیلی. صفه 27(76): 73–88.(https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=321591)
 قاراخانی، علیرضا، هاشمی، زهرا، نوابی، مرتضی. 1395. بررسی رابطه بین روانشناسی محیط و طراحی شهری در معماری منظر، سومین کنفرانس بین­المللی پژوهش­های نوین در عمران، معماری و شهرسازی. آلمان.(https://www.sid.ir/fa/seminar/ViewPaper.aspx?ID=50250)
قلی­پور گشنیانی، مصطفی. 1393. نقش حواس غیردیداری در کیفیت فضای پیاده. منظر (27): 20–25.(https://www.magiran.com/paper/1313528/)
عناقه، عبدالرحیم، محمودیان، حمید، صابری­زاده، رقیه. 1390. تجلی عرفان در معماری مسجد. عرفان اسلامی 9(33): 159–188.(https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=219573)
لطفی، افسانه، زمانی، بهادر. 1394. نقش مؤلفه‌های منظر حسی در کیفیت محورهای مجهز محلی: مطالعه موردی محور علیقلی آقا در اصفهان. مطالعات شهری، 4(13): 43–56.(https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=268355)
ماتلاک، جان. 1379. آشنایی با طراحی محیط و منظر، ترجمه­ی معاونت آموزش و پژوهش سازمان پارک­ها و فضای سبز شهر تهران. تهران: سازمان پارک­ها و فضای سبز شهر تهران.https://www.gisoom.com/book/1630587
مرادی نسب، حسین، بمانیان، محمدرضا، اعتصام، ایرج. 1395. بازشناسی تأثیر اندیشه­ی عرفانی در پدیداری رنگ آبی در کاشی­کاری مساجد ایران. پژوهش­های معماری اسلامی، (1): 32–46.(https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=309617)
Bemanian, M. (2007). approaches in expressing muslim architecture.
Tehran: Iran Municipalities and Rural Management Organization. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/96115/29/text
Degan, M., & Gilian, R. (2008). The sensory Experiencing of urban Design: The role of walking and perceptual memory. Urban studies 49, 3271_3287. (https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0042098012440463)
Howard, P., & Thompson, I., & Waterton, E., & Atha, M. (2013). The routledge companion to landscape studies: Rourledge. https://www.amazon.com/Routledge-Companion-Landscape-International-Handbooks/dp/0415684609
Howes, D. (2008). Olfaction and Transition: An Essay on the Ritual Uses of Smell. in Canadian Review of Sociology 24, 398_416. (https://www.researchgate.net/publication/229695702_Olfaction_and_Transition_An_Essay_on_the_Ritual_Uses_of_Smell)
Madanipour, A. (2011). Urban design wisdom. Translated by Bahador Zamani, Tehran: Tehran University Press. [in Persian]. http://urbstudies.uok.ac.ir/m/article_11744.html
Meluso Jr, J. (2001). Eyetalk: Bridging from Communication to Connection, California: Positive Living Inc. https://www.amazon.ca/eyeTalk-Bridging-Communication-Connection-November/dp/B00LY0DGAG
Mount, H., & Cavet, J. (1995). Multi- sensory enviroments: an exploration of their potential for young people with profound and multiple learning difficulties. British Journal of Special Education 22( 2), 52_55. (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-8578.1995.tb01322.x)
Rodway, P. (1994). Sensuous Geographies. London: Routledge. https://www.amazon.com/Sensuous-Geographies-Body-Sense-Place/dp/0415513391
Saoji, G., Bahadure, S. (2012).  Expreincing architecture through senses. International Conference on Advances in architecture and Civil Engineering, Bangalore 2, 901_908. (https://mafiadoc.com/experiencing-architecture-through-senses-conferences-bonfring_5a0585ad1723ddac53abbca3.html)