مقایسه تطبیقی آموزش حضوری و مجازی درس طراحی معماری 2 (مورد پژوهی: شیراز)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر دکتری معماری، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

2 استادیار گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

چکیده

بیان مساله: درس طراحی معماری 2 به‌عنوان یکی از دروس کارگاهی دانشجویان کارشناسی مهندسی معماری، سهم بسیار مهمی در یادگیری پیش‌برد یک پروژه مسکونی از ابتدا تا انتها ایفاء می‌کند؛ از این رو آسیب‌شناسی آموزش آن، بسیار حائز اهمیت است.
سوال تحقیق: 1- رضایت‌مندی دانشجویان از محقق شدن اهداف درس طراحی معماری 2 به‌صورت آموزش حضوری و مجازی چگونه بوده است؟ 2- در صورتی‌که امکان آموزش حضوری و مجازی فراهم باشد، دانشجویان مرد و زن ترجیح می‌دهند که آموزش درس طراحی معماری 2 به چه صورت باشد؟ 3- به‌طور متوسط میزان پیشرفت دانشجویان در درس طراحی معماری 2 در آموزش حضوری و مجازی چگونه بوده است؟
اهداف تحقیق: در بحران همه‌گیری کرونا در جهان، آموزش دروس دانشگاهی معماری، مانند دیگر آموزش‌ها به‌صورت مجازی انجام شد. همین موضوع باعث شد که در پژوهش پیش رو، مقایسه تطبیقی آموزش حضوری و مجازی درس طراحی معماری 2 به دانشجویان، در محوریت قرار گیرد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارزیابی آموزش حضوری و مجازی درس طراحی معماری 2 به دانشجویان کارشناسی رشته مهندسی معماری انجام شده است.
روش تحقیق: روش تحقیق به‌کار گرفته شده در پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی است که با روش گردآوری اطلاعات به‌صورت مطالعات کتابخانه‌ای و پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقالات و کتب موجود در حیطه موضوع مورد بررسی و همچنین پرسش‌نامه محقق‌‌ساخته  «ارزیابی آموزش درس طراحی معماری 2 مقطع کارشناسی معماری» بوده است که مطابق با فرمول کوکران توسط 145 دانشجوی مقطع کارشناسی معماری در شهر شیراز شامل: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسه آموزش عالی آپادانا و مؤسسه آموزش عالی حافظ که درس «طراحی معماری 2» خود را به‌صورت حضوری و مجازی گذرانده‌اند، تکمیل شده است.
مهم­ترین یافته ­ها و نتیجه­ گیری تحقیق: یافته‌ها حاکی از آن بوده‌اند که تفاوت معناداری بین نظرات دانشجویان مرد و زن که درس طراحی معماری 2 را به‌صورت مجازی گذرانده‌اند در شاخص‌های: تعاملات و کرکسیون‌های آموزش درس طراحی معماری 2 به‌صورت حضوری و مجازی و رضایت دانشجو از فضای آموزشی درس طراحی معماری 2 به‌صورت حضوری و مجازی وجود دارد. علاوه بر این با توجه به تفاوت‌های بسیار میان آموزش حضوری و مجازی درس طراحی معماری 2، بیشتر شدن تعداد کرکسیون‌ها در هفته، امکان نقادی پروژه‌ها توسط دیگر دانشجویان و غیره، همت اساتید این درس در آموزش مجازی لازم است.

چکیده تصویری

مقایسه تطبیقی آموزش حضوری و مجازی درس طراحی معماری 2 (مورد پژوهی: شیراز)

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparative Comparison of Face-to-Face and Virtual Education in Architectural Design Course 2 (Case Study: Shiraz)

نویسندگان [English]

  • Kimia sadat Tabibzadeh 1
  • Mohammad Parva 2
1 PhD Candidate of Architecture, Department of Architecture, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran,
2 Department of Architecture, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Research problem: Architecture Design Course 2, as one of the workshop courses for undergraduate students of architecture engineering, plays a very important role in learning to advance a residential project from beginning to end; Therefore, the pathology of its education is very important. During corona pandemic in the world, the teaching of university architecture courses, like other trainings, was done virtually. This issue led to the comparative comparison of face-to-face and virtual education of architecture design course to students in the forthcoming research. Therefore, the present study was conducted with the aim of evaluating face-to-face and virtual education of architectural design course for undergraduate students majoring in architectural engineering.
Research Question: 1- How was the students' satisfaction with the achievement of the goals of architectural design course 2 in the form of face-to-face and virtual education? 2- If the possibility of face-to-face and virtual education is available, how do male and female students prefer the teaching of architectural design course 2? 3- What was the average progress of students in architectural design course 2 in face-to-face and virtual education?
Research Method: The research method used in the present study is descriptive-analytical which has been done by data collection method in the form of library and survey studies. The data collection tools included articles and books in the field of study and also a researcher-made questionnaire. This questionnaire were distributed among 145 undergraduate students in shiraz who passed the course Architectural design 2 in Islamic Azad University, Apadana and Hafez Higher Education Institute both in face-to-face and virtually.
The Most Important Results and Conclusion: There have been indications that the expectations of male and female students from interactions in the course of architectural design in the form of virtual education are different from face-to-face education, and women are less satisfied than men, and the average student achievement in passing this Lessons in the form of face-to-face training have been more than virtual training. In addition the results showed that there was a significant difference between the opinions of male and female students who passed the second architectural design course virtually in the following indicators: 1- Male and female students 'expectations from the virtual architecture design course and their satisfication of the face-to-face and virtual educational space of architecture design course 2. In addition, due to the many differences between face-to-face and virtual education of the second architectural design course, increasing the number of corrections per week, the possibility of criticizing projects by other students and helping to increase the educational space and of course the productivity of class time. Increasing the efficiency of the class and students' involvement with other projects, the efforts of the professors of this course in virtual education are necessary. According to the results of the present study, it is clear that measures should be taken to improve the situation of virtual education to bring student satisfaction and positive evaluation of this type of education. Therefore, it is suggested that planners and staff provide a suitable platform for educating students to access the Internet throughout the country, solve infrastructure and technical problems and, most importantly, increase the possibility of interaction between professors and students and students with each other in cyberspace. Includes; Because according to the findings of the present study, the most important level of difference between face-to-face and virtual education of the second architectural design course was related to students' expectations of interactions and corrections and satisfaction with the teaching environment of the second architectural design course.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Comparative Comparison
  • Education
  • Face-to-face training
  • Virtual teaching
  • Architectural design course 2
 پاکزاد، بهنوش و اولیا، محمدباقر. 1399. پاندمی کرونا، دکمه ری‌استرت کره زمین. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 28 (1): 2229-2234. https://jssu.ssu.ac.ir/article-1-5133-fa.html.
فراهتی، مهرزاد. 1399. پیامدهای روان‌شناختی شیوع ویروس کرونا در جامعه. ارزیابی تأثیرات اجتماعی، 1 (2؛ ویژه‌نامه پیامدهای شیوع ویروس کرونا- کووید 19): 207-225. https://www.sid.ir/paper/400413/fa.
علیزاده‌فرد، سوسن و صفاری‌نیا، مجید. 1398. پیش‌بینی سلامت روان بر اساس اضطراب و همبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کرونا. فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی، 9 (36): 129-141. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1709486/%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D8%B6%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D9%88-%D9%87%D9%85%D8%A8%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7.
لطیف‌نژاد رودسری، رباب؛ جعفری، حمیده؛ حسینی، بی‌بی لیلا و اسفلانی، اکرم. 1389. بررسی دانش و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به آموزش الکترونیکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10 (4): 364-373. https://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_id=1475&sid=1&slc_lang=fa.
عطاران، محمدرضا. 1386. دانشگاه مجازی: بازخوانی روایت‌های موجود. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، ۱۳ (۱) :۷۳-۵۳. https://www.sid.ir/paper/68052/fa.
حسینی لرگانی، سیده مریم. 1388. بررسی عوامل مؤثر بر توسعه دانشگاه مجازی و وضعیت آینده آن در ایران، پژوهش در نظام‌های آموزشی، 3 (7): 115-127. https://www.sid.ir/paper/137627/fa.
شموسی، نعمت‌الله و معین‌زاده، احمد. 1387. گزارش: آموزش اینترنتی زبان انگلیسی در دانشگاه های ایران: دیدگاه ها و نگرش اساتید، پیک نور، (23): 194-199. http://ensani.ir/fa/article/192158/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%AF
شریعت‌راد، فرهاد؛ آدینه دوست‌آبادی، منیره؛ دهبندی، رامین و سنماری، فاطمه. 1400. عوامل مؤثر بر آموزش برخط کارگاه  طراحی معماری مطالعۀ موردی دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی در دورۀ شیوع کوید ـ ۱۹، صفه، 31 (2): 61-82. https://soffeh.sbu.ac.ir/article_101140.html.
لاوسون، برایان. 1395. طراحان چگونه می‌اندیشند (مترجم: حمید ندیمی، چاپ دوم)، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
دانشگر مقدم، گلرخ. 1388. فهم مسئله طراحی در آموزش معماری؛ بررسی مؤلفه‌های مؤثر بر فهم کافی از مسئله طراحی به عنوان آغازگاهی برای طراحان مبتدی، نشریه هنرهای زیبا، (37): 59-68. https://www.sid.ir/paper/5866/fa.
گرجی مهلبانی، یوسف؛ محمدی، سحر؛ بهمنش، فرزاد؛ جاویدمهر، ملیحه؛ ایرجی، نصیری، احمد. 1397. چالش‌های آموزش معماری، تهران: طحان. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. 1392. برنامه درسی دوره کارشناسی مهندسی معماری، قابل دسترس درhttps://malayeru.ac.ir/portal/file/?113555/%D8%B3%D8%B1-%D9%81%D8%B5%D9%84-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%D9%8A-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%8A-%D9%85%D9%82%D8%B7%D8%B9-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%8A.pdf. [Persian]
ثقفی، محمودرضا. 1394. یک مدل جامع مرکب برای آموزش معماری: تلفیقی از محیط‌های یادگیری حضوری و مجازی، فناوری آموزش، 9 (3، پیاپی 35): 155-165. https://jte.sru.ac.ir/article_348.html.
Abdollahi, Aadel &  Rahimi , Ali. 2020. Social Construct of Coronavirus and Its Crisis-Coping Strategies: Case Study of Online Users, Social impact assessment, 1 (2): 43-63. https://www.sid.ir/paper/376410/en.
Bergdahl, Nina &  Nouri, Jalal. 2020. Covid-19 and Crisis-Promted Distance Education in Sweden, Technology, Knowledge and Learning, https://link.springer.com/article/10.1007/s10758-020-09470-6#citeas.2020.
Dhawan, Shivangi. Online Learning: A Panacea in the Time of COVID-19 Crisis,  Journal of Educational Technology Systems, Vol 49, Issue 1: 5-22. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0047239520934018.
Newman, Galen; George, Benjamin;Li, Dongying ; Tao, Zhihan;Yu, Siyu  & Lee, Ryun Jung. 2018. Online Learning in Landscape Architecture: Assessing Issues, Preferences, and Student Needs in Design-Related Online Education, Landscape Jrnl, vol. 37 no. 2: 41-63. http://lj.uwpress.org/content/37/2/41.short.
Jahanian, Ramezan & Shukufeh, Etebar. 2012. The Evaluation of Virtual Education in View Point Virtual E-learning Centers in Universities of Tehran from Students, Information and Communication Technology in Educational sciences, 2 (4): 53-65. https://ictedu.sari.iau.ir/article_631765.html?lang=en.
Silva, Neander F  & Lima, Ecilamar M. 2008. Distance Learning in Architectural Design Studio: Two Comparative Studies with One Onsite Teaching, in Innovative Techniques in Instruction Technology, E-learning, Eassessment, and Education, M. Iskander, Editor. Springer, Dordrecht: 381-386. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4020-8739-4_66.
Koskinen, Kaj Untamo & Pekka Pihlanto & Hannu Vanharanta. 2003. Tacit Knowledge Aacquisition in a Project Work Context, in International Journal of Project Management, 21(4): 281-290. https://www.researchgate.net/publication/222409456_Tacit_knowledge_acquisition_in_a_project_work_context.