تحلیلی بر نسبت میان «الگووارۀ تفکر طراحانه» و «مدل‌های تفکر طراحی» و کاربرد آن‌ها در طراحی معماری

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر دوره دکتری تخصصی معماری، مرکز تحقیقات افق‌های نوین در معماری و شهرسازی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران

2 دانشیار، گروه معماری، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران

3 استادیار، گروه معماری، مرکز تحقیقات افق‌های نوین در معماری و شهرسازی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران

10.30479/at.2025.20812.2050

چکیده

بیان مساله: اندیشیدن در ارتقاءِ کیفیتِ فضاهای زیست انسان، نیازمند توجه به ساحت معانی در طراحی معماری است و غنابخشی به آثار طراحی معماری نیازمند رشدِ مهارت‌های تفکر در طراحان است. پژوهش‌های صورت‌گرفته در حوزۀ «تفکر طراحانه-‌طراحی»، که از حوزه‌های مطالعاتی در طراحی‌پژوهی می‌باشد، به چگونگیِ اندیشیدنِ طراحان در مواجه با مسائل، مشکلات و چالش‌های طراحی می‌پردازد. تقویت مهارتِ اندیشیدن طراحانه، می‌تواند زمینه‌ساز ارتقاء کیفیت آثار معماری گردد.
سوال تحقیق: پژوهش به این پرسش اصلی می‌پردازد که ‌چگونه می‌توان از ساختارهای نظری الگوواره تفکر طراحانه و مدل‌های عملی آن، برای ارتقاء در فرایند طراحی معماری بهره گرفت؟
اهداف تحقیق: هدف پژوهش، درکِ چگونگی اثربخشیِ الگوواره تفکر طراحانه-طراحی در غنابخشی به آثار معماری و ارتقاء فرایند طراحی، به‌ویژه در آموزش، بوده‌‌است؛ از این‌رو به بررسی چشم‌اندازهای نظری الگوواره تفکر طراحانه، مدل‌های شناخته‌شدۀ تفکر طراحی و تحلیل نسبت میان آن‌ها پرداخته‌‌است.
روش تحقیق: در روش انجامِ این پژوهش ابتدا از راهبردهای تطبیقی به‌منظور مقایسه میان گفتمان‌های نظری الگوواره تفکر طراحانه و مقایسۀ مدل‌های مختلف تفکر طراحی استفاده شده‌‌است. نتایج این بخش، پژوهش را به سوی مفاهیم اصلی در چارچوب‌های نظری الگوواره تفکر طراحانه، مشخصه‌های کلیدی در مدل‌های تفکر طراحی، و هم‌چنین شناساییِ مدل‌هایی که می‌توانند در فرایند طراحی معماری اثر‌بخش گردند، رهنمون ساخت. در تحلیلِ نسبت میان ساختارهای نظری و مدل‌های عملی، استدلال منطقی به‌کار رفته‌است؛ و در نهایت با‌ استفاده از استدلال منطقی و تحلیل‌محتوا، با هدفِ تلاش برای رفعِ موانع و با توجه در مدل‌هایی که می‌توانند در فرایند طراحی معماری راهگشا گردند، امکانِ شکل‌گیریِ مدلی کل‌نگر و یکپارچه از تفکر طراحانه-‌طراحی برای طراحی معماری مطرح شده‌است.
مهم‌ترین یافته‌ها و نتیجه‌گیری تحقیق: یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که شکافِ میان ساختارهای نظریِ تفکر طراحانه و مدل‌های تفکر طراحی نه‌تنها غیر‌طراحان، بلکه طراحان را در بهره‌گیری از این الگوواره دچار اشکال ساخته‌است؛ و لازم است تا اثرگذاری و تعامل میان آنها به دقت مورد توجه قرار گیرد. نتایج در قالب جدولی به منظور توجه به سطوح مختلف(پنجگانه) الگوواره، سپس پیشنهادی از شکل اولیۀ یک مدل طراحی معماری مبتنی بر الگوواره تفکر طراحانه-‌طراحی و هم‌چنین بیان ویژگی‌های کلی این مدل ارائه شده‌است. مدل پیشنهادی اولیه، مدلی پنج مرحله‌ای برای حل مسائل پیچیده طراحی معماری است که مسئله‌ها و راه‌حل‌ها را با نگاه انسان‌محور جست‌و‌جو می‌کند؛ و به یکپارچگیِ حاصل از نگاه کل‌نگر و تفکر سیستمی اشاره دارد و می‌تواند در ارتقاء آموزش طراحی معماری نیز موثر گردد.

چکیده تصویری

تحلیلی بر نسبت میان «الگووارۀ تفکر طراحانه» و «مدل‌های تفکر طراحی» و کاربرد آن‌ها در طراحی معماری

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the nexus between "Designerly Thinking Paradigm" and "Design Thinking Models" and their application in architectural design

نویسندگان [English]

  • Kobra Feyzollahzadeh 1
  • Farhang Mozaffar 2
  • Mansoureh Kianersi 3
1 Student of PhD course in Architecture, Advancement in Architecture and Urban Planning Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
2 Associate Professor, Department of Architecture, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
3 Assistant Professor, Department of Architecture, Advancement in Architecture and Urban Planning Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
چکیده [English]

Research Problem: To elevate the quality of human living spaces and it is imperative to focus on the significance of meanings within architectural design. Augmenting architectural designs hinges on the cultivation of designers' thinking abilities. Studies in the domain of "designerly-design thinking", which is one of the study areas in design research, explore how designers think when when confronted with design issues, problems and challenges. This research seeks to elucidate the influence of the designerly-design thinking paradigm on the enrichment of architectural creations and the refinement of the design process, especially in education; Consequently, it delves into the viewpoints and theoretical underpinnings of the designerly thinking paradigm, scrutinizes acknowledged design thinking models, and examines the interrelation between these constructs.
Research Question: The research deals with this main question: How can the theoretical structures of the designerly thinking paradigm and its practical models be used to improve architectural design?
Research Method: The research employs comparative strategies to compare the theoretical discourses of the designerly thinking paradigm and to compare various thinking models. Theoretical discourses and practical models have been examined separately from the aspects of approach, time, background knowledge, features and processes; and the results of this section, which are presented in tables and diagrams, lead the research towards the main concepts in the theoretical frameworks of the designerly thinking paradigm, key characteristics in the design thinking models, and also the identification of models that They can be effective in the process of architectural design. utilizing logical reasoning to analyze the connection between theoretical frameworks and practical models and it has been tried to extract the characteristics of each approach and to identify the barriers to their effectiveness in design. Finally, through the application of logical reasoning and content analysis, with the aim of trying to remove the obstacles and with precision in the models that can open the way in the architectural design process, the research proposes the potential for a Holistic and integrated designerly-design thinking model tailored for architectural design.
The Most Important Results and Conclusion: The findings of the article suggest that the gap between the theoretical constructs of designerly thinking and design thinking models poses difficulties not only for non-designers, but also for designers in effectively utilizing this paradigm; and it is necessary to carefully consider the effect and interaction between them. The academic discourse of designerly thinking pays a lot of attention to the theoretical constructs of the paradigm and methodological approaches as well as their relationships; While the discourse of design thinking mainly focuses on proposed actions, tools and techniques; and for this reason, according to many experts, none of these two approaches have been able to have the desired efficiency and effectiveness in design. The results are presented in a tabular format in order to pay attention to the different tiers of the paradigm, a proposal of the initial form of an architectural design model based on the designerly-design thinking paradigm, and also to express the general characteristics of this model This table underscores the differentiation among the five levels of "theoretical frameworks", "methodological approaches", "methods", "techniques" and "tools" in the designerly-design thinking paradigm, elucidates the function of each level, and underscores the importance of establishing a productive interrelation between these levels. The initial version of this model, for tackling complex architectural design issues, including five phases: "discovery and understanding", "definition and interpretation" (problem space); "ideation", "testing and development" (solution space); and "evolution". This model searches for problems and solutions from a human-centered perspective; and it refers to the integration that emerges from a holistic and systemic approach to thinking and it can be effective in improving architectural design education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Designerly Thinking Paradigm
  • Design Thinking Model
  • Designers' Thinking
  • Design Process
  • Architectural Design Model
ابوالحسنی، زهرا؛ مرضیه دهقانی؛ محمد جوادی­پور؛ کیوان صالحی و نسرین محمد­حسنی. 1400. تحلیلی­بر الگوهای تفکر طراحی و شناسایی نقش و ابعاد آن: مرور نظام­مند، نشریه علمی فصلنامه نوآوری­های آموزشی، شماره 8، سال بیستم. https://doi.org/10.22034/jei.2021.242752.1584
خوانساری، محمد. 1388. منطق صوری. تهران: انتشارات آگاه.
سامه، رضا. 1396. راهنمای تدوین پایان­نامه برای دانشجویان معماری. جهاد دانشگاهی، سازمان انتشارات، واحد قزوین.
شریعت­راد، فرهاد و حمید ندیمی. 1395. قاب­بندی مسئله؛ راه طراحانه رویارویی­با مسئله طراحی. نشریه صفه، دوره 26، شماره 3، ص 5 تا 24. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.1683870.1395.26.3.1.8
طبیبی، جمال­الدین؛ محمدرضا ملکی؛ بهرام دلگشایی. 1394. تدوین پایان­نامه، رساله، طرح­پژوهشی و مقاله علمی. تهران: انتشارات فردوس، چاپ هفتم.
علیزاده ممقانی، رضا. 1386. استنتاج از بهترین تبیین. پژوهش­های فلسفی، شماره دوازدهم. ص 139-160
کیان­ارثی، منصوره و فرهنگ مظفر. 1398. مولفه­های اصلیِ پرورش تفکر طراحانه(تفکر­عرف و موقعیت­محور). در آموزش مقدمات طراحی معماری، نشریه مرمت­و­معماری ایران، سال نهم، شماره 18.
لاوسن، بریان. 1392. طراحان چگونه می­اندیشند؟. ترجمه حمید ندیمی. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، ویراست جدید.
مردمی، کریم و محسن دهقانی تفتی. 1396. ارائه مدل کاربردی از فرآیند طراحی معماری مبتنی­بر هستی­شناسی اسلامی، نشریه پژوهش­های معماری­اسلامی، شماره16، ص 104 تا 120 http://jria.iust.ac.ir/article-1-829-fa.html
موهبتی، مینا؛ مریم لاری؛ بهمن نامور­مطلق؛ ابوالفضل داودی رکن­آبادی و سودابه صالحی. 1398. واکاوی شاخصه­های تفکر بصری و کارکرد آن در فرایند تفکر طراحی. نشریه مبانی­نظری هنرهای تجسمی، شماره 7. https://doi.org/10.22051/jtpva.2019.25524.1061
هوشیار­یوسفی، بهرام. 1395. داستان تجمیع دو کفایت: توانایی معمارانه و لیاقت در کارآفرینی «تفکر طراحی»، شاهراهی به­سوی تعالی خلاقانه. فصلنامه طراح، پیاپی 12.
Auernhammer J, Roth B. 2023. What is design thinking?; book chapter, Part of the Understanding Innovation book series(UNDINNO) https://doi.org/10.1007/978-3-031-36103-6_9
Bender‑Salazar R. 2023. Design thinking as an effective method for problem‑setting and needfinding for entrepreneurial teams addressing wicked problems. Journal of Innovation and Entrepreneurship:  https://doi.org/10.1186/s13731-023-00291-2
Boehm B. 2000. Spiral Development: Experience, Principles, and Refinements. edited by Wilfred J. H. Spiral Development Workshop.
Choi H, Jeong K. 2016. The Effects of Analogical and Metaphorical Reasoning on Design Thinking.Thinking Skills­ and Creativity.  http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2016.11.004
Efeoglu A, Møller C, Sérié M, Boer H. 2013. Design Thinking: Characteristics and Promises. In Proceedings 14th International CINet Conference on Business Development and Co-creation, 241-256.
Flory M. 2022. Integrating systems and design thinking: A neuroscience perspective. Academic Design Management Conference, Design Management as a Strategic Asset, Toronto, Canada. https://researchonline.rca.ac.uk/id/eprint/5076
Ghonim M. 2016. Design Thinking in Architecture Education: Issues, Limitations, and Suggestions. Proceedings of the 3rd International Architectural Design Conference on Design and Nature ARCHDESIGN ’16, 553-561, Istanbul, Dakam Publishing.
Grönman S and Lindfors E. 2021. The Process Models of Design Thinking, A Literature Review and Consideration from the Perspective of Craft, Design and Technology Education. Section III- Design and Technology in Education, PATT38 Rauma, Finland. https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/4352
Johansson-Sköldberg U, Woodilla J, Çetinkaya M. 2013. Design Thinking: Past, Present and Possible Futures. Creativity and innovation management, Volume 22, John Wiley & Sons Ltd.
Kimbell L. 2011. Rethinking Design Thinking: Part 1. Design & Culture 3. https://doi.org/10.1111/caim.12023
krippendorff K. 2006. The semantic turn. a new foundation for design, the annenburg school for communication, Taylor and Francis. https://doi.org/10.4324/9780203299951
Laursen L N, Møller Haase L. 2019. The Shortcomings of Design Thinking when Compared to Designerly Thinking. The Design Journal. DOI: 10.1080/14606925.2019.1652531
Laursen L N, Tollestrup Ch. 2017. Design thinking- a paradigm. Proceedings of the 21st International Conference on Engineering Design (ICED17), Vol. 2: Design Processes- Design Organisation and Management, Vancouver, Canada; 21.-25.08
Melles G (ed.). 2020. Design Thinking in Higher Education- Interdisciplinary Encounters. Design Science and Innovation, Springer Nature Singapore Pte Ltd.
Oxman R. 2003. Think-maps: teaching design thinking in design education. Design Studies 25, 63–91 https://doi.org/10.1186/s13731-023-00291-2
Elsevier Ltd.
Plattner H. 2018. Design Thinking Bootleg. D.School, Instiitute of Design at Stanford.
-Robin S. A, R. Daly Sh, M. Mann L, Dall’Alba G. 2011. Being a professional: Three lenses into design thinking, acting, and being. Design Studies 32, 588-607, Elsevier Ltd. https://doi.org/10.1016/j.destud.2011.07.004
Stock K. L., Bucar B., Vokoun J. 2018. Walking in another’s shoes: EnhaEncing experiential learning through design thinking. Management Teaching Review, 3(3), 221-228. https://doi.org/10.1177/2379298117736283
Thoting K, M Muller R. 2011. Understanding design thinking: A process model based on method engineering. International coneferance on engineering and product design education, City Univercity, London, UK
­Tschimmel K. 2012. Design Thinking as an effective Toolkit for Innovation. Proceedings of the XXIII ISPIM Conference: Action for Innovation: Innovating from Experience, Barcelona. ISBN 978-952-265-243-0.
Van Dooren E. 2020. Anchoring the design process- A framework to make the designerly way of thinking explicit in architectural design education. [Dissertation] Delft University of Technology. https://doi.org/10.7480/abe.2020.17.5351
Waidelich L., Richter A., Kölmel B., Bulander R.2018. Design Thinking Process Model Review- A systematic literature review of current Design Thinking models in practice. IEEE International Conference on Engineering, Technology and Innovation (ICE/ITMC). https://doi.org/10.1109/ICE.2018.8436281
Yavari H. 2012. Research of Recipe of Design Thinking Methodologies and Tools [Master of Design thesis] Cranfild University, School of Appllied Science, Innovation and Creativity in Industry.
Baeck & Gremell. 2011. Attributes of Design Thinking. Available from: interaction-design.org. [Accessed 22th July 2023]
Collective Action Toolkit (CAT) — Frog Design. Available from: https://www.frog.co. [Accessed 10th November 2023].
Dam R. F., Teo, Y. S. 2020. 10 Insightful Design Thinking Frameworks: A Quick Overview. Interaction Design Foundation – IxDF. Available from:https://www.interaction-design.org/literature/article/design-thinking-a-quick-overview. [Accessed 9th November, 2023]
IDEO & Riverdale. 2012. Design thinking for educator. Available from: https://www.ideou.com. [Accessed 5th novmber 2023]
-Design kit the human centered design toolkit. Available from: https://www.ideo.com/journal/design-kit-the-human-centered-design-toolkit. [Accessed 5th novmber 2023]
History of the double diamond. Available from: https://www.designcouncil.org.uk/our-resources/the-double-diamond/history-of-the-double-diamond. [Accessed 9th novmber 2023]
luma system. Available from: https://www.luma-institute.com/about-luma/luma-system. [Accessed 15th November 2023].
The Design Thinking Model of the Hasso Plattner Institute (HPI), 2009. Available from: https://hpiacademy.de/en/design-thinking/what-is-design-thinking.html. [Accessed 9th novmber 2023]
The pentathlon framework. Available from:  https://www.rndtoday.co.uk/the-pentathlon-framework-2. [Accessed 15th November 2023].
The stage gate model an overview. Available from: https://www.stage-gate.com/blog/the-stage-gate-model-an-overview. [Accessed 15th November 2023].